Nieobecna – Agnieszka Olejnik

Przez długi czas w ogóle nie czytałam kryminałów, chociaż bardzo lubię ten gatunek literacki. Niestety, jakiś czas temu miałam szczęście do powieści w stylu Gregga Olsena, w którym znaleźć można szczegóły dotyczące zbrodni i zadawanych ciosów. Momentami były tak plastyczne, że ogromnie mną wstrząsnęły. Największe wrażenie wywarł na mnie opis zabójstwa psa. Z perspektywy czasu wiem jedno – nie lubię powieści kryminalnych, w których doszło do nagromadzenia opisów anatomicznych. To nie dla mnie. Nieobecna to książka, którą napisała Polka – Agnieszka Olejnik. Jej opis mnie zaintrygował. Historia sióstr bliźniaczek, które zamieniają się rolami, przypomniała mi o mojej ulubionej telenoweli – Paulina. W tej latynoamerykańskiej produkcji w rolę sióstr bliźniaczek – Pauliny i Paoli, wcieliła się Gabriela Spanic. Czy powieść kryminalna pt. Nieobecna przypadła mi do gustu podobnie jak telenowela Paulina, którą oglądałam z wypiekami na twarzy, będąc dzieckiem?

nieobecna agnieszka olejnik





Nieobecna – Agnieszka Olejnik mistrzynią polskiego kryminału?

Julia i Julita to siostry bliźniaczki, które trudno rozpoznać na podstawie wyglądu. Co ciekawe, kobiety wyraźnie różnią się charakterem. Julita jest spokojna, wyważona i złakniona prawdziwej miłości. Julia to mężatka i młoda matka, która za nic ma uczucia innych, dla niej liczy się tylko seks. Nieważne, z kim go uprawia, może to robić nawet z żonatym kochankiem swojej siostry. Marek to mężczyzna, który nie wyróżnia się niczym szczególny. Julita sama zauważyła, że daleko mu do klasycznych przystojniaków. Po jego dłoniach widać, że należą do palacza. Nie przeszkadza to jednak Julicie zakochać się do szaleństwa w żonatym Marku. Gdy Julia karci ją za ten romans, siostry nie odzywają się do siebie przez miesiąc. Pewnego dnia jednak Julka zjawia się w domu Julity z nietypową prośbą. Siostra ma zająć jej miejsce i przez jeden wieczór zaopiekować się niespełna dwuletnim Kacperkiem. Julita początkowo nieprzychylnie patrzy na propozycję siostry, w końcu jednak na nią przystaje i podejmuje się opieki nad ukochanym siostrzeńcem. Wprawdzie wyrzuca Julii, że ta umawia się z kolejnym kochankiem, bliźniaczka przekonuje ją jednak, że w końcu trafiła na tego jedynego, a Patryk jest mężem nieobecnym.

Julita przyjeżdża do rezydencji swojej siostry, by zając się Kacperkiem. Nie wie jednak, że tego wieczora dojdzie do wydarzeń, które raz na zawsze zmienią jej dotychczasowe życie. Julita bawi się z Kacperkiem i poświęca mu sporo uwagi. Lekceważy dzwoniący telefon siostry, w końcu jednak odbiera i dowiaduje się od Patryka, że jej siostra została zamordowana wraz ze swoim kochankiem. Do brutalnej zbrodni doszło w mieszkaniu Julity. Kobieta jest przerażona i nie wie, co robić. Wpada w rozpacz, na szczęście Patryk wykazuje się intuicją i prosi pana Tadzika o przyjście do swojej rezydencji. Mężczyzna ma pomóc kobiecie pogrążonej w bólu. Julita nie wie, jak postąpić w zaistniałej sytuacji. Zdaje sobie sprawę, że nie jest Julią. Z drugiej strony niewykluczone, że morderca dopuścił się pomyłki i zabił nie tę siostrę, którą chciał. Julita postanawia udawać Julię. Podejmując tę decyzję, kieruje się zarówno swoim bezpieczeństwem, jak i dobrem Kacperka, który został półsierotą. Gdy Julitę wcielającą się w rolę Julii odwiedza śledczy, jej rozpacz sięga zenitu. Okazuje się bowiem, że morderca niezwykle okrutnie obszedł się z jej siostrą i jej kochankiem. Zarówno Julia, jak i Daniel zostali pozbawieni narządów płciowych. Mężczyźnie obcięto penisa, a Julię wypatroszono, wycinając jej macicę, jajniki i pochwę.

Kradzież tożsamości – czy Julita zostanie zdemaskowana?

Julita sprawuje opiekę nad swoim siostrzeńcem, poświęca Kacperkowi dużo więcej uwagi niż jego rodzona matka. Gdy kobieta bawi się z chłopcem w ogrodzie, w rezydencji zjawia się Patryk, który wydaje się mocno zaskoczony tym widokiem. Mężczyzna jest jednak przekonany, że Julia zmieniła swoją podstawę pod wpływem szoku, jakiego doznała wskutek śmierci siostry. Julita wyczuwa jednak, że Patryk jest wściekły na Julię i nie ufa swojej żonie. Kobieta postanawia dogłębnie zgłębić życiorys swojej siostry bliźniaczki, jest bowiem przekonana, że zgubić może ją każdy, nawet najmniejszy drobiazg. Podczas buszowania po internecie i sprawdzaniu maila Julii, kobieta odkrywa, że jej siostra była seksoholiczką. Uprawiała seks z różnymi ludźmi i nieustannie zamawiała erotyczne gadżety. Oprócz tego tuż przed śmiercią otrzymała karteczkę z tajemniczym szyfrem. Partner jej przyjaciółki był przekonany, że chodzi o jednostki masy. Wszystko jednak wskazuje na to, że wpadł na błędny trop.

Julita wcielająca się w rolę Julii nieustannie popełnia drobne błędy, pije piwo z Patrykiem, choć siostra nigdy tego nie robiła. Beata oczekuje od niej tradycyjnego zaparzenia herbaty, a Julita przecież nie wie, co to znaczy. Popełnia błąd za błędem, tłumacząc się nagłą przemianą po śmierci siostry. Odkrywa kolejne tajemnice z życia siostry oraz okoliczności śmierci swojej matki. Co tajemnicze utonięcie ma wspólnego z zabójstwem Julki? Kto czyha na życie bliźniaczek? Dlaczego z otoczenia Julity giną kolejne osoby? Czy oprawca zrealizuje swoje groźby przesyłane za pomocą maila?

Nieobecna to powieść kryminalna, dzięki której Agnieszka Olejnik przeniosła mnie w zupełny inny wymiar. Tak pochłonęła mnie lektura, że rozpoczęłam ją w niedzielę ok. 19 i do 1 w nocy nie umiałam się od niej oderwać. Finał dokończyłam jednak dopiero w poniedziałek, bo nie mogłam zarywać nocy ze względu na pracę. Nie ukrywam, że intrygowały mnie zarówno personalia mordercy, jak i motyw zbrodni oraz kiedy Julita w końcu wpadnie na kłamstwie. Początek lektury jednak nie należał do udanych, bardzo długo nie mogłam doczekać się akcji. Uważałam, że opowieści o rozwodzie rodziców i alkoholizmie ojca bliźniaczek w ogóle nie mają znaczenia dla akcji i stanowią wątek poboczny. Po zakończeniu lektury wiem, że liczy się każdy szczegół. Muszę przyznać, że mordercę rozpoznałam poprawnie dosyć szybko, ale było tyle nieścisłości i zawirowań, że istniało spore prawdopodobieństwo, iż moje przypuszczenia się nie potwierdzą. Gorąco polecam wam powieść kryminalną Nieobecna, której tytuł nawiązuje do łacińskiej sentencji, że nieobecni tracą.

karminowe.usta
=

13 komentarzy:

  1. Żebym miałą czas czytać książki, to tyle bym ich przeczytała ;) Czas chyba ogarnąć się w czasie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto wygospodarować choć jedno popołudnie w tygodniu na czytanie:)

      Usuń
  2. Ostatnio niestety nie mam czasu na czytanie książek :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że niebawem sytuacja ulegnie poprawie i znajdziesz chwilę dla siebie:)

      Usuń
  3. trafia na moją długą listę książek do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tej książce naprawdę warto dać szansę, przez nią prawie zarwałam noc, bo nie mogłam się oderwać od lektury:)

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Ta historia naprawdę wciąga, do końca nie wiadomo kto i dlaczego zabił siostrę głównej bohaterki:)

      Usuń
  5. Uwielbiam ksiażki o tematyce kriminalnej :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo udany kryminał, dawno nie czytałam tak ciekawej książki. Gorąco polecam:)

      Usuń
  6. Super opis, z chęcią przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gorąco zachęcam do lektury, książkę czyta się łatwo i przyjemnie:)

      Usuń
  7. Mam książkę, widzę zbiera same pozytywne opinie. Czyli będzie super lektura na jeden z jesiennych wieczorów:)

    OdpowiedzUsuń

Pozostawiając u mnie komentarz, pozostawiasz u mnie swoje dane osobowe. Są one starannie przechowywane i nieudostępniane innym podmiotom.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...