Władza absolutna – Remigiusz Mróz


Remigiusz Mróz bardzo często wydaje nowe powieści, dzięki czemu nieustannie mam co czytać. W zeszłym tygodniu miałam okazję przeczytać przedpremierowo powieść pt. Władza absolutna. Jakie wrażenie wywarła na mnie ta książka? Czym tym razem zaskoczył mnie Remigiusz Mróz.

Władza absolutna Mróz




Political fiction to gatunek literacki, który lubię pod warunkiem, że został napisany z sensem. Nie przepadam za amerykańskimi historiami, bowiem realia polityczne w USA odbiegają od tych europejskich. Takie książki mnie zwyczajnie nudzą, bo nie mam wiedzy z zakresu amerykańskiego prawodawstwa, więc niewielu rzeczy mogę się domyślić podczas lektury. Władza absolutna to zupełnie co innego, tutaj pewnych kombinacji mogłam się spodziewać.

Po zamachu na prezydent Seydę, w której oprócz głowy państwa zginęli: marszałek sejmu i marszałek senatu, rozpoczyna się wielka walka o stołki. Każdy chce coś ugrać na ataku terrorystycznym. Hauer i jego żona Milena marzą o urzędzie premiera. Teresa Swoboda, szefowa Patryka, także ostrzy sobie kły na to stanowisko. Chronowski pragnie utrzymać je za wszelką cenę. Natomiast pozostali gracze także szukają okazji, aby wyszarpać dla siebie duży kawałek tortu.

Chaos w państwie narasta. Teresa Swoboda, będąca wicemarszałkiem sejmu, ma zostać prezydentem do czasu przeprowadzenia przedterminowych wyborów w Polsce. Jednocześnie druga strona sceny politycznej twierdzi, że ostatni umarł marszałek senatu, dlatego też wicemarszałek senatu powinien zostać tymczasową głową państwa. Prawo nie reguluje tego w żaden sposób. Każdy opiera się na wewnętrznych regulaminach sejmu bądź senatu.

Swoboda w końcu jednak utrzymuje się przy władzy, w zamian jednak zgadza się na wprowadzenie stanu wyjątkowego przez Chronowskiego. Zbieraniu kompromitujących materiałów na przeciwnika nie ma końca. Na dodatek w ministerstwie spraw wewnętrznych zostaje sporządzona tajemnicza notatka, do której dociera Bianczi. Dziennikarz wkrótce po jej odkryciu ginie. Rozwikłania zagadek kryminalnych podejmują się Patryk Hauer oraz Anita Kitlińska – członkini ochrony BOR-u prezydent Seydy. Niestety, podczas dochodzenia prawdy, Anita ulega groźnemu wypadkowi.

Kim jest tajemniczy Ivan, posługujący się syntezatorem głosu? Czy naprawdę gra na korzyść Chronowskiego? Komu i dlaczego zależy na kompromitacji Hauera? Kto kazał zabić najważniejsze osoby w państwie? Czy działał na zlecenie obcego wywiadu? Czy naprawdę Rosja i Białoruś ostrzą sobie kły na Polskę? Czy w wszechobecnym chaosie polscy politycy będą potrafili wznieść się ponad podziałami i działać na rzecz dobra kraju? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w powieści Władza absolutna.

Bezmiar okrucieństwa, do którego potrafią posunąć się ludzie żądni władzy, nieco mnie przeraził. Władza absolutna to powieść o deprawacji człowieczeństwa, w wyniku której ludzie stają się zdolni do ohydnych zbrodni. Już dawno żadna powieść mnie tak nie poruszyła. Wiem, że to wszystko ma formę fikcji literackiej, ale po niektórych obrzydlistwach, vide wypadek Anity, musiałam odłożyć książkę na chwilę. To było tak ohydne i pozbawione ludzkich odruchów, że zwyczajnie nie mogłam tego dalej czytać. Jednak koniec końców dobrnęłam do ostatniej strony Władzy absolutnej.

Najnowszą powieść Remigiusza Mroza oceniam naprawdę wysoko. Muszę jednak przyznać, że Władza absolutna okazała się dla mnie przewidywalna. Mniej więcej w połowie książki wiedziałam, że pewna osoba coś knuje. Moje podejrzenia się potwierdziły pod koniec tomu. No właśnie Remigiusz Mróz sam nie jest pewien, czy Władza absolutna to ostatnia część cyklu W kręgach władzy. Autor przyznał, iż zostawił sobie otwartą furtkę na wypadek przypływu weny twórczej.


4 komentarze:

  1. I taka też jest, naprawdę dobrze się ją czyta:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wpadła mi ta książka w ręce aż do teraz. Nie ukrywam, że po opisie wydaje się bardzo ciekawą lekturą, którą raczej czyta się szybciej niż wolniej. Teraz mam do zorganizowania transport akwarium, ale jak to już załatwię, to muszę się wziąć za Mroza :)

    OdpowiedzUsuń
  3. lubię Mroza, ale jakoś ta seria nie za bardzo mi podeszła

    OdpowiedzUsuń

Pozostawiając u mnie komentarz, pozostawiasz u mnie swoje dane osobowe. Są one starannie przechowywane i nieudostępniane innym podmiotom.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...