To jest taki Russian Style – Maciej Stroiński


Bardzo lubię reportaże z Rosji, to kraj, który z jednej strony przeraża ze względu na politykę Władimira Putina, a z drugiej fascynuje. Nasi wschodni sąsiedzi mają na koncie udział w dwóch wojnach światowych, ale też jest to naród szczególnie ciemiężony przez jednostki sprawujące władzę. Najpierw carów, potem bolszewików, a następnie Putina i Miedwiediewa. To jest taki Russian Style to zbiór reportaży z Rosji, który ukazuje różne oblicza tego kraju. Choć Maciej Stroiński podróż na Wschód odbył w 2003 roku, czyli 15 lat temu, wiele tematów poruszonych w tej książce nie traci na aktualności.


To jest taki Russian Style





Tym, co poraziło mnie podczas lektury To jest taki Russian Style, to podejście Rosjan do publicznych toalet. W Polsce owszem zdarzają się bomby, ale jednak nie ma takiej sytuacji, że w każdej toalecie rozgrywają się dantejskie sceny. Tam, gdzie nasi bohaterowie, czyli Maciej Stroiński i Arek, trafiali, zawsze działo się coś niepokojącego. Nawet w moskiewskim McDonaldzie był brud. W hotelu Aeroflot także można było obawiać się o swoje zdrowie, korzystając z łazienki. Myślę, że od 2003 roku wiele zmieniło się w tym względzie i jednak wchodząc do toalety w lokalu gastronomicznym, można zastać jako taki porządek. Momentami aż zastanawiałam się, czy ta relacja nie jest przesadzona. Ile bowiem razy można trafiać na bałagan w łazience?

Przeraziła mnie też historia o rodzinie, która wyszła z kolei transyberyjskiej po jedzenie, korzystając z półgodzinnego postoju, a pociąg ruszył po 15 minutach, zostawiając ich w obcym mieście. To straszne, jak rosyjski aparat państwowy pozbawił wiele osób uczuć wyższych. Tutaj żaden urzędnik czy pracownik firmy państwowej nie podchodzi do nikogo z empatią. To podejście do tej rodziny wydało mi się obdarte z człowieczeństwa.

Z drugiej strony zwykli Rosjanie to poczciwi ludzie. Gdy Maciej Stroiński dostał jelitówki, to starali mu się pomóc spirytusem. Poza tym Ksenia, którą poznał autor, okazała się niezwykle sympatyczną i otwartą dziewczyną, choć uczyła się na milicjantkę i pochodziła z rodziny oficjeli.

To jest taki Russian Style to także obraz sprzeczności. Z jednej strony mamy dziewiczą tajgę, z drugiej następuje w niej ogromna degradacja środowiska naturalnego. A wszystko to przez bogactwa naturalne, których w Rosji nie brakuje. Wydobywanie złota prowadzi do utraty rzek, niszczenia naturalnych form ukształtowania terenu oraz ubożenia gatunków flory i fauny.

Rosja to piękne i nowoczesne miasta, ale też miejsca zapomniane, skąd ludzie uciekają do lepszego świata. To także szereg idiotycznych procedur, za każdą rzecz można zostać surowo ukaranym. Maciej Stroiński nie odpowiedział za posiadanie noży tylko ze względu na znajomość z Ksenią. To także dziwne zwyczaje, vide kury podróżujące tupolewem oraz problem z zakupem biletu oraz identyfikacją wizy pracowniczej. Bardzo często widać, że urzędnicy, tudzież pracownicy lotniska, nie lubią swojej pracy, na niewielu rzeczach się znają i nie chcą rzetelnie wykonywać swoich obowiązków. Sprawiają wręcz wrażenie znudzonych życiem.

To jest taki Russian Style to także specyficzna moda rosyjska. Kobiety ubierają się z klasą, minispódniczka, dopasowana bluzka, szpilki. Mężczyźni natomiast do spodni garniturowych zakładają sam sweter. Nie dbają o swoją urodę, przez co wyglądają karykaturalnie w zestawieniu ze swoimi partnerkami.

To jest taki Russian Style to książka, którą przeczytałam z przyjemnością i dość szybko. Mam jednak dwa zastrzeżenia. Po pierwsze, mam wrażenie, że korekta troszkę zawiodła, bo natknęłam się na literówki i błędy ortograficzne. Po drugie, troszkę raził mnie ten niewyjustowany tekst. Może niektórzy uznają, że czepiam się drobiazgów, ale to mi trochę psuło odbiór lektury. Książkę polecam ze względu na świetną treść, która wzbogaca nasze horyzonty. Mam jednak nadzieję, że przy dodruku te drobiazgi kosmetyczne zostaną poprawione:) 

2 komentarze:

  1. dla mnie ta książka byłaby aż za mocna, jestem nadwrażliwa

    OdpowiedzUsuń
  2. nie jest to moj typ ksiazki ale mojemu chlopakowi na pewno by sie spodobala

    OdpowiedzUsuń

Pozostawiając u mnie komentarz, pozostawiasz u mnie swoje dane osobowe. Są one starannie przechowywane i nieudostępniane innym podmiotom.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...